"Como
en la viña del señor" izeneko testua Xavier Besalú, Gironako
Unibertsitateko irakasleak idatzitakoa da, eta Cuadernos de Pedagogian
argitaratu zen 2016ean. Testu honetan, irakasleen konpetentziei buruz
hitz egiten da, baita irakasle on bat definitzen duten gaitasun eta txar
bat bereizten dutenari buruz. Xavier Besaú irakasleak, Célestin Freinet
pedagogo eta irakaslearen, eta Dewey, filosofo, pedagogo eta
psikologoaren hitzak erabiltzen ditu testuan bere ideiak indartzeko.
Gainera Xavierrek eskola publikoko zenbait irakasleri galdera batzuk
egiten dizkie haien iritzi eta esperientziak jasotzeko. Irakasle horiek
Anna, Bet, Cati, Saida eta Tatiana dira esaterako.
Hasteko,
Xavierren hitzetan: "mundu guztiak ez du lanbide honetarako balio". Baina, zergatik?
Egia da edonor ez dela irakasle izateko gai. Gure gizartean irakasle
izateari ez zaio garrantzirik ematen, eta gehienok lanbide hau
gutxiesten dute, baina irakaslea izateak ardura eta errespontsabilitate
asko dakartza eta horregatik gehiago balioetsi behar da. Jendeak uste du
magisteritzako gradua edonorentzat egina dagoela, erreza dela eta
bertan esfortzu gutxi egin behar dela, baina ez da egia. Esan bezala,
irakasle izateak ardura dakar, haur askorekin lan egin behar delako eta
haien bidelagun bilakatu. Gainera, Haur Hezkuntza umeek hezkuntzarekin duten lehen harreman edo lotura da. Horregatik, lanbidea gustatzea eta bokazioa
izatea guztiz oinarrizkoak dira, eta horrela lana ilusioz egingo da.
Bestalde, lanbidea gustukoa ez bada hobe da irakasle ez bilakatzea. Izan
ere, lana aspergarria bilakatuko da eta gogo gabe egingo da, haurrei
ere asperdura eta gogo falta hau transmitituz. Ezinbestekoa da haurrak
ikaskuntza arloan motibatzea, gustura sentitu daitezen, eta konfiantza,
errespetua eta beste hainbat balore sustatzea. Gainera, irakasle ona
izateko pentsamolde ireki eta kritikoa izan behar da, haurrengan
dibertsitatea bultzatzeko. Izan ere haur txiki horiek haien nortasunak
garatzen ari dira.
Hausnarketarekin
jarraitzeko, aipatzekoak dira eskola publikoko irakasleen iritzi,
ezagutza eta esperientziak. Xavier Besalúk galdetzen die ea nolakoak
diren haiek irakaskuntzan eta ea zer den haientzat irakasle on bat
izatea. Erantzuna emateko 5 gai jorratzen dira. Lehenik eta behin, haien
buruarekiko duten jarrera aipatzen da. Diotenez, arduratsuak eta
zorrotzak dira haien lanarekin eta ilusioz egiten dute. Gainera
formakuntza ona dute, prest daude gauza berriak ikasteko, kritikak
jasotzeko eta irekiak daude gauza berrietara. Bigarrenik, ikasleak
aipatuz, haienganako duten jarrera maitasun eta errespetuzkoa da. Behatu
egiten dituzte haien interesak ikusteko eta behar dutenean laguntza
eskaintzeko. Baita haien autonomia bultzatu, dibertsitatea bermatu eta
lan erritmoak errespetatu. Ez dute inoiz amore ematen. Hirugarrenik,
familiei buruz hitz egiten dute. Eskolako ekintzetan parte hartzera
animatzen dituzte eta erlazio ona mantentzen dute haiekin konfiantza
sortuz. Gainera haien errealitate eta bizitzeko modua ezagutzen
ahalegintzen dira. Laugarrenik, ikastetxeari dagokionez, proiektu baten
parte sentitzen dira eskolan zein eskolatik kanpo giro atsegina sortuz,
hobetzen saiatuz, eta lankide guztiekin ondo moldatuz. Bostgarren eta
azkenik, komunitatea aipatzen da. Elkarteekin elkarlanean aritzeaz gain
ikasleek haien hiria ezagutzen ahalegintzen dira, baita hiriko zerbitzuak, eta eskolatik kanpoko jendea ikastetxean sartzera
gonbidatzen dute.
Ildo
beretik jarraituz, esaldi hau aipatzekoa da: "irakaslearen papera
laguntzen duen gizakiarena da, Ez izan beldurrik umeei laguntzeko"
(Célestin Freinet, 1969). Argi dago irakaslearen papera bidelaguna
izatea dela. Irakaslea ez da haurra baino gehiago, eta prest egon behar
da haurrei laguntza eskaintzeko behar dutenean. Educere ereduak
adierazten duen moduan, haurrak hezitzailearen estimulazioa jasoko du,
eta hezigaiak berak garatuko du bere ikaskuntza prozesua. Izan ere,
irakaskuntza norberaren barruko motibaziotik sortzen dena da. Gainera
oso garrantzitsua da haur bakoitzari behar duen denbora ematea, eta bere
lan erritmoa errespetatzea, izan ere haur bakoitza ezberdina da.
Bestalde, haurren autonomia landu beharra dago, deskubritzeko eta
esploratzeko denbora emanez.
Testuan adierazten den bezala, hezkuntza, eskaera eta lan indibiduala eskatzen dituen lan kolektiboa da. Lehen gertatzen ez zen bezala, gaur egun ikastetxeek auzo eta familiekin erlazioa dute eta haiekin kolaboratu eta elkarlanean ibiltzen dira. Izan ere, guztiz garrantzitsua da irakasleek haien ikasle eta familien errealitateak ezagutzea, eta beraiekin uneoro harremanetan egotea edozein momentutan laguntza behar badute. Horregatik ikastetxe, familien, zein auzoen arteko elkarlana egotea benetan aberasgarria da, eta komunitatean konfiantza sustatzea gertutasuna sentitzeko.
Bukatzeko
eta jorratutako gaia laburbilduz, lehen aipatu bezala edonor ez dago
irakasle izateko prest. Irakasle lanbiderako prestakuntza egokia izatea
ezinbestekoa da, eta mundu guztiak lan erreza dela pentsatzen duen arren
okertuta daude. Irakasle ona izateko hainbat gaitasun, perfil eta
konpetentzia izan behar dira, lana gustukoa izan eta motibatuta egon.
Lehen esan bezala, profesio hau gutxietsi egite da bizi garen gizartean.
Baina, garrantzi gehiago izan behar luke, irakasleek hezten dituzten
haurrak gizartearen etorkizuna izango direlako.
Zitak gaztelaniatik euskerara hitzez-hitz itzuliak.
Bibliografia
Besalú X. Como en la viña del señor. Cuadernos de pedagogía, 469, 70-72
No hay comentarios:
Publicar un comentario